Advertisements

Sådan når du ud til generation Z

Generationen som er født med “internet i mund” er en attraktiv målgruppe, da de er den kommende forbrugergeneration, som allerede i dag sætter barren. Sådan når du bedst ud til dem.

Du gættede rigtigt: Det er video der tæller for Gen Z.

Generation Z er en betegnelse for personer som er født fra midten eller slutningen af 1990’erne, i løbet af 0’erne og sågar helt frem til omkring 2010.

Hvis ikke du laver video, så findes du ganske enkelt ikke. Og nu tænker du nok, jaja men så kører vi den samme kampagne, som vi bruger overfor millennials og så vil du se, at du tager fejl. Gen Z er nemlig den generation, som blev født midt i udrulningen og oprustningen af de sociale medier. Til forskel for millennials som er mere afventende og gerne vil værne om deres integritet, er de slet ikke bange for at dele deres liv på nettet, og forstår ikke hvorfor man skal kommunikere på en anden måde end via en app.

Du må ikke være bange

For at nå ud til Gen Z skal du være lige så lidt bange som de er for at dele dine visioner og mål. Målgruppen er passioneret overfor spørgsmål som de har lyst til at svare på, men du har kun otte sekunder til at du er værdig til at tage deres tid.

Endnu en gang er levende billeder svaret

For Gen Z skal video være helt i fokus. Du skal nok få deres engagement, hvis du kan lokke deres følelser frem med dine levende billeder. Hvis du dertil lægger mulighed for interaktion, så har du dem i din hule hånd.

Du skal være ægte

Gen Z vil ikke ha’ at du sælger dem noget. De vil hellere føle, at de er en del af noget større. Et eksempel er American Eagle som stoppede med at Photoshoppe sine modeller, for at vise at de er lige så ægte som resten af Gen Z. Eller se for eksempel også hvad Nike gjorde da Colin Kaepernick gik ud med budskabet ”Believe in something”. Selv hvis du skal ofre alt”. Nike øgede sin omsætning med 31 procent efter den kampagne. Du skal turde stå frem, men kun hvis du virkelig mener det.

Lav mere video

Nu tænker du, ”så stop dog med at snakke om video”. Ja, vi skal nok stoppe, men først vil vi bare sige, at video er supervigtigt. Med video kan du skabe storytelling som kan få Gen Z med på din varemærkerejse og få dem til både at relatere og engagere sig. Få dem til at føle gennem konflikter, sandheder, genkendelser og perspektiv. Som Ikea gjorde med sine korte klip. Så tænk ikke podcast eller radio tænk ….. (her skal du selv udfylde det sidste ord).

Husk på, at den her generation har skabt platforme som Twitch, Youtube, Snapchat og mange flere. Det er der, du skal være med skønne, ægte og inspirerende budskaber. Vov at tænke som Gen Z.

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
Dansk nethandel har strammet op på korthåndteringen – men viser stadig store mangler