Advertisements
Foto: Shutterstock

Tre SEO-tendenser du skal holde styr på til næste år

At tilpasse sig til søgemaskinerne er et af de vigtigste elementer i alle markedsføringsstrategier. Flere og flere mennesker søger, og Google vil tættere på hvordan det sker. At være “søgbar” er ikke længere bare noget der er godt være, det er et krav.

Her er tre trends, som du skal huske på næste år.

1- Mobil-indeksering kommer først

Nu bliver dine digitale tjenester indekseret af mobilsiden først. Hvis dine mobilsider er dårlige, vil søgemaskinen også rangere dig værre, end du fortjener. Så sørg for, at mobilsiden er din bedste side.

For at holde styr på, hvordan Google og andre søgemaskiner ser på dine mobilsider, kan du bruge forskellige værktøjer. En af de mere avancerede hedder SEMRush, en anden er Moz, og du kan også teste WebSite Auditor.

2- Page Speed (sidehastighed)

Hvis dit website er langsomt, fordi chefen virkelig ønskede at have at kæmpe billede af sig selv på forsiden, vil søgemaskinen straffe dig. Det skyldes, at tunge sider kommer sidst ,i hvad man kan kalde, søgemaskine-kapløbet (også kendt som SERP). Søgemaskinerne vil gerne have, at brugerne har en smertefri og hurtig oplevelse, når de kommer til dine sider. Jo hurtigere din side er, jo højere prioritet vil det give i søgeresultaterne.

Google har udviklet et værktøj, hvor du kan teste, hvor hurtig din side er. Se hvem der vinder mellem dig og dine konkurrenter.

3- Mærket er en influencer

Ifølge rygterne er Google begyndt at bruge brandets omdømme, når søgeresultaterne skal rangeres. Men hvordan foregår det? Jo, Google ser på, hvor mange mennesker der snakker om dit brand, hvad de siger om det, hvor mange mennesker der linker til brandets sider med mere. Du kan sige, at Google ser mærket som sin egen influencer. Jo vigtigere og bedre brandet er til at påvirke omverdenen, desto højere er rankingen i søgeresultaterne.

Her gælder det om at arbejde med backlinks (links til dine sider), forfattere og meget mere. Sørg for at du taler om dit mærke online – og forbliver på forbrugerens gode side. Negativ snak om dit brand vil påvirke resultatet.

Her er et redskab til at holde styr på, hvordan dit mærke bliver omtalt. Også Buzz Sumo er et godt anvendt værktøj til at holde styr på, hvad man taler om lige nu på nettet. Der er også den tro tjener Google Trends.

Selvfølgelig er der mange andre ting at huske på som GDPR, Amazon shopping for søgning, negativ linking, UX copy, SEO indhold og meget mere. Men disse tre punkter er et godt sted at starte. Vi vender tilbage med mere senere.

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
Responsive søgeannoncer er det nye sort