Advertisements

Hvad er UX og hvorfor er det vigtigt for dig?

UX er den betegnelse vi bruger for ord som vejleder forbrugerne i deres valg af produkter og tjenester. Det lyder sikkert enkelt, men i dagens forbrugerkyndige verden, så går det ikke bare at skrive fraser som ”bestil her” eller ”udfyld” og så forvente, at forbrugeren bare klikker. Valget skal betyde noget mere, og det er her UX kommer ind i billedet.

Alle virksomhedens områder fra salg til kundeservice skal tale samme sprog og have ens retningslinjer fra start til mål, når de møder kunden. Den digitale service tilsammen med varemærkets personlighed skal skinne igennem, hvilket kan være svært at gennemføre. Effektiv og velskrevet UX kræver erfaring og stor viden.

Når du læser om et produkt eller en tjeneste er det ikke nødvendigvis UX, du ser. De to almindeligste tekster er nemlig UX og Marketing Microcopy (MM). Sådan her kan du kende dem fra hinanden.

UX – Tekst som næsten udelukkende identificerer den sammenhæng brugeren befinder sig i og definerer det næste skridt de skal tage for at nå deres mål.

Marketing Microcopy “MM” – Fokuserer på hvordan et produkt eller en tjeneste løser et problem og samtidig giver en værdi med i købet. Brugeren er ikke altid vidende om, hvilket problem de selv vil løse, men med en velskrevet og informativ tekst kan de finde frem til løsningen.

UX kommunikerer med andre ord først og fremmest med brugerens rationelle tanker mens MM ofte kommunikerer med brugerens emotionelle tanker.

Trods det at disse tekster adskiller sig fra hinanden, så ender de ofte under samme tag. Mange virksomheder benytter sig ikke af én UX-ekspert og en MM-ekspert, de samler alle opgaverne hos én person eller ét team.

At have god UX-copy er lige så vigtigt som at børste tænder. Derfor dykker vi dybere ned i det nedenfor.

UX-copy mindsker afstanden mellem design og indhold

Selvom en hjemmesides design er velgjort og grafisk opfylder målsætningen, så kan ord og indhold tolkes på en anden måde, end den der faktisk står på siden. Derfor kan der opstå afstand mellem designet af siden og selve indholdet. UX-copy hjælper med at mindske den afstand, når det implementeres som en del af designprocessen.

Der findes flere eksempler på dette. UX-skribenter hjælper for eksempel nogle gange produktansvarlige med at forstå feedback og indsigter, som de kan få fra deres målgruppe. Hvis en mobilapp underpræsterer, så kan UX-skribenter hjælpe med forståelsen af, hvordan de får brugerne til at klikke videre til næste trin. De kan også hjælpe med at skabe et varemærkets særlige stemme, som brugerne oplever, når de besøger firmaets hjemmeside.

8 principper for succesfuld UX-copy

  1. UX-copy skal være i tankerne allerede i design og udviklingsfasen.
  2. UX-copy følger ingen strenge regler, men tester, forbedrer og udvikler hele tiden dine tekster.
  3. UX-copy skal indeholde et alternativ og hele tiden sørge for at brugeren bevæger sig fremad mod et valg.
  4. UX-copy skal være koncist og originalt.
  5. UX-copy skal være skrevet for forbrugeren. I stedet for at fokusere på ”hvad vi gør”, så skal fokus ligge på ”hvordan kan vi hjælpe dig med at forbedre dit liv”.
  6. UX-copy må ikke gemmes af flot design. Giv teksten plads.
  7. UX-copy skal vende og dreje hvert et ord før det kommunikeres for at sikre varemærkets særlige stemme.
  8. UX-copy skal ikke bare informere, men kan også påvirke følelser.

Ordvalg har stor betydning i den digitale verden. En velskrevet tekst påvirker følelser hos forbrugerne, når de går i gennem købsprocessen eller interagerer med et produkt eller en tjeneste. At opnå loyalitet og engagement fra sine kunder er svært og kræver mere end blot instruktioner eller en storslået følelsesladet tekst, som kan gennemarbejde alle budskaber – fra knapper til beskrivelser.

Artiklen är skrevet af Karlssons Textbyrå

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
Sådan forbedrer du nemt jeres SEO med interne og eksterne links