Advertisements
We are closed!

4 af 5 sociale medier skader unges selvværdsfølelse

Instagram og Snapchat har størst negativ indvirkning

Et stort studie viser at fire ud af fem sociale medier skaber en følelse af angst og utilstrækkelighed. Værst er Instagram og Snapchat.

Studiet der er døbt #StatusOfMind blev gennemført af Royal Society of Public Health (RSPH) sammen med Young Health Movement (YMH). De lod 1500 unge mellem 14 og 24 år bedømme forskellige sociale netværk ud fra 14 forskellige helseaspekter. Disse 14 områder er identificeres af helseeksperter som vigtige for selvværd og tilfredshed, hvilket afleder en påvirkning af såvel mental som fysisk velvære.

Instagram og Snapchat har størst negativ indvirkning

Studiet viser, at fire ud fem af de mest anvendte netværk, Instagram, Snapchat, Facebook og Twitter har en negativ indvirkning på de unges velvære og tilfredshed. Årsagen til at netop Instagram og Snapchat har størst negativ indvirkning er sandsynligvis at disse netværker hovedsageligt er visuelle i deres kommunikation. Et billede siger som bekendt mere end 1000 ord, og billeder kan formidle og skabe følelser på en helt anden måde end tekst kan.

De billeder som deles på disse netværk alt for ofte filtre, som gør billederne mere tiltalende. Desuden kan det være at der har været taget flere hundrede billeder, før et bliver valgt og bliver lagt op. Samtidig med at kun det bedste fra en hel række mennesker bliver lagt op, så bidrager det til at skabe et samlet billede af at alle venner i netværket er søde, lykkelige og fremgangsrige, hvilket sammenholdt med ens eget liv kan skabe følelser om ikke at slå til.

Psykisk sygdom stiger blandt unge

Tidligere studier har vist, at en ud af seks unge vil komme til at opleve panikangst i løbet af sin livstid – et tal som er steget med 70 % over de seneste 25 år. Det er med andre ord et vigtigt emne at være opmærksom på. RSHPs løsning er at de sociale netværk skal markere billeder, som er blevet retoucherede, samt indføre et pop-up billede som advarer om farerne til brugere, der tilbringer meget tid på de sociale netværk.

Om flere advarsler og løftede pegefingre er vejen frem kan nok diskuteres. Løsningen ligger nok snarere i kildekritik og i at hjælpe unge med at tage de sociale medier for hvad de er – et sted hvor du kan vælge at vise dele af dit liv frem mens du holder andet tilbage. Hvordan man fører en samtale med de unge om disse spørgsmål er der skrevet mange og lange artikler om, men i takt med at flere voksne ser de sociale netværk som en del af hverdagen øges sandsynligheden for at de kan sætte sig ind i de unges situation og møde deres spørgsmål på ett mere jævnbyrdigt niveau.

Advertisements