Advertisements

SEO Tips 2019

Alt hvad du behøver at vide om SEO

Hvad er vigtigt at investere i inden for SEO i 2019? Vi har samlet en SEO guide til 2019, så du kan prioritere rigtigt i løbet af det nye år!

For at starte fra bunden er SEO et engelsk begreb, der står for søgemaskineoptimering og handler om, hvordan du skal maksimere dine muligheder for at ende op med at være så højt placeret blandt søgefunktionernes organiske (dvs. ikke købte) hits som muligt og dermed få ny trafik og nye kunder. Det handler bl.a. om hvilket indhold du skal investere i, og hvordan du skal strukturere og præsentere dette indhold på nettet.

Hvorfor er SEO så vigtigt?

Fordelen, hvis du lykkes med din optimering, er enorm: Hvis Google kan lide din side og viser den højt i søgeresultaterne, når nogen søger efter ord og sætninger, der er relevante for det, du sælger, vil du få ny trafik og nye kunder. Uden beregning og sikkert over lang tid.

Fordi selvom Google ændrer sin måde at sortere hits på sine hitlister, er disse ændringer ikke noget, der sker hver dag, mens det er nøjagtigt det modsatte af Googles indkøbte hits – det vil sige op til fire annoncer i en desktop-søgning ligger øverst og de op til tre annoncer placeret nederst på Googles hitlister og markeret med “Annonce”.

Disse købte hits stopper med at blive vist, så snart du slukker dine annonceopkøb, eller hvis du trækker budet ned og viser, at du ikke længere er villig til at betale så meget for et klik fra disse hits. Mens de organiske hits, du ikke har betalt for, har den fordel, at der ikke er nogen tænd / sluk-knap. De bliver vist løbende, så længe Google vurderer, at dit websted eller butik tilhører de mest relevante hits.

Men hvad kan du gøre i 2019 for at forbedre dine SEO-placeringer?

Og hvordan fungerer du bedst med relevant og værdsat indhold og struktur og teknologi til løbende at modtage organisk trafik fra Google og andre søgemaskiner?

Indholdet og strukturen på dit websted eller webshop skal gøre det klart for både dine besøgende og søgemaskinen, hvad hver side handler om, og hvordan man nemt kan gå videre til for eksempel at læse mere eller gå til en anden del af webstedet. I almindelig tekst: Du opbygger dit websted eller butik for dine besøgende. Google er en af de besøgende og i øvrigt den vigtigste. Så hvis du ser Google som din vigtigste besøgende uden at glemme alle de andre, er du på rette spor.

Så hvordan kan du starte din SEO optimering? Vi har samlet en SEO guide med de 12 vigtigste SEO tips 2019 for at få mere trafik til dit websted fra Google.

SEO guide, dine 12 bedste SEO tips til 2019

Vi starter med to tekniske punkter, og det er værd at investere i teknisk SEO i 2019, især omkring dit websteds hastighed.
1. Sørg for, at dit websted eller online-butik er mobilvenligt og hurtigt at indlæse.

Hurtig og mobilvenlig er det vigtigste at investere i – i 2019. Hvis du er i tvivl om dit websted eller butik er mobilvenlig, hvilket er et krav i dag, så kan du teste det med Googles mobilvenlige testværktøj. Hvis din hjemmeside eller online-butik er hurtig, spiller den også en stigende rolle, når Google rangerer din side i sine hitlister og er også en hurtig side for dine brugere. Test din side med Googles PageSpeed Insights-værktøj

2. Sørg for, at dit websted eller online-butik er sikkert og bruger https.
Brug af et https certifikat gør det sværere for enhver ekstern part at komme på tværs af oplysninger, der sendes mellem dig og for eksempel en online butik. Google advarer Chrome i sin browser til websteder, der ikke bruger https.

Derefter kommer vi til otte punkter, der handler mere om indholdet på dit websted, og 2019 er året, hvor du skal tænke rigtig holistisk om indhold: Tag løbende tekst, billede og video af højeste kvalitet.

3. Skriv rigtig gode tekster til alle produktsider og indholdssider.
Man skelner typisk mellem produktsider og indholdssider, hvor en produkttekst normalt er meget kortere end en indholdstekst, som kan flyde ud og tage mere plads. Sørg for at skrive unikke og relevante produktsider. Sørg også for at skrive engagerende og vejledende indhold, hvilket kan tage mere plads end en almindelig produkttekst.

4. Skriv en god og sælgende salgstitel for hver side.
Sidens titel anses normalt for at være den vigtigste ting at investere i for at lykkes med sin søgemaskineoptimering.

5. Skriv en god og sælgende salgsmetabeskrivelse for alle sider.
Udnyt muligheden for at skrive unikke metabeskrivelser for alle dine sider, det vil øge antallet af besøgende, der vælger at klikke videre til din side.

6. Sæt gode og klare overskrifter på alle sider.
På dit websted har du også en række overskrifter. Begynd med at fokusere på H1 (overskrift) på alle dine sider – det kan påvirke din placering i Google samt guide dine besøgende, når de kommer ind på dit websted.

7. Brug gode og optimerede billeder, som du har ret til at bruge.
Billeder er blevet stadig vigtigere for at lykkes med SEO, hvilket skyldes mange forskellige ting: Google og andre søgemaskiner opfatter billeder som en naturlig del af en webside og som en vigtig komponent i forhold til brugeren, og derfor gør de deres bedste for at fortolke billederne Og hvis du har gode billeder på dit websted, har du også større chance for at blive vist i det, der kaldes “Billedsøgning”.

8. Gennemgå alle de links, du har i dag.
Indhold og links har siden starten været de vigtigste parametre til at rangordne godt, og at komme højt i søgetjenesternes hitlister og indhold i tekstformular og links er virkelig det eneste, som Googles edderkopper (webcrawlere) “ser” og kan afkode fuldt ud.

9. Arbejd løbende for at få nye, relevante links.
Sørg for at få nye links ved at benytte relevant og linkvenligt indhold på din hjemmeside og ved aktivt at arbejde med f.eks. opsøgende sider og muligvis endda satellitsites, hvis disse er relevante og kan stå på egen hånd.

10. Tryk løbende på gamle sider og fejlsider og foretag 301 omdirigeringer.
Her er masser af SEO guld at grave frem! Ved konstant at pege på sider, der har resulteret i fejlsider (såkaldte 404 sider), gamle kampagnesider og sider med produkter, der er afbrudt fra produktsortimentet, kan du få både øget trafik og øget linkingskraft.

Endelig to fremadrettede punkter.

11. Bliv opdateret om det seneste i SEO.
Uanset om du er nybegynder eller professionel, er det vigtigt, at du regelmæssigt læser om de seneste SEO-opdateringer, og hvad de betyder for dit websted. Der er mange gode nyhedswebsteder omkring SEO, og du kan også følge SEO-udviklingen her på Dagensanalys.dk.

12. Optimer til talesøgning.
Efterhånden som antallet af mobilsøgninger stiger, og dermed også brugen af digitale assistenter, vil “Voice Search” fortsætte med at stige i 2019, og comscore forudsiger, at 50% af alle søgninger vil være voice-controlled i 2020. Talesøgninger er ofte længere (dvs. flere ord) end nøglesøgninger og er derfor endnu oftere “long tail” end andre typer søgninger, og de har en tendens til eksplicit at stille et spørgsmål karakteriseret ved ord som hvem, hvordan, hvad, hvor, hvorfor og hvornår med forventning om, at søgemaskiner og digitale assistenter vil give et svar tilbage.

Så vil du lykkes med voice search: Skriv indhold i en naturlig og flydende stil, som en samtale, der svarer til de spørgsmål, dine forbrugere ønsker svar på.

Andre emner, når du er færdig med listen, er “featured snippets” og “result0” (position zero) og hvordan man beskytter sig mod negativ SEO (for eksempel, hvis nogen kopierer dit websted til at drive trafik til dating eller gaming sites).

Hvad er elevator-salgstalen for den der ikke orker at læse hele denne artikel i SEO? Jo, prøv det, du er på den rigtige vej:
Opret fremragende og engageret indhold på dit websted, som er helt mobil og så hurtigt som det er muligt. Hold øje med nye SEO-muligheder, såsom voice search og “result0”, som kan tilbyde nye muligheder for dig til at være synlig og relevant.

Held og lykke med dit SEO arbejde!

Denne artikel er en revideret og opdateret version af et kapitel fra Christer Petterssons bog om content marketing og SEO “Grav guld i dine egne kanaler”, som også er tilgængeligt på Storytel (på svensk) som en lydbog om SEO og content marketing.

Det er de værktøjer, du har brug for til at komme til toppen af Google, og det er sådan, du arbejder med SEO og links.

Artiklen er skrevet af Christer Pettersson

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
Snart begynder Google at blokere annoncer