Advertisements

Guide: Alt du behøver at vide om TikTok

Videoappen TikTok er blevet downloadet over en milliard gange og er en af ​​verdens mest populære apps til unge. I denne vejledning forklarer vi, hvordan TikTok fungerer, og hvorfor du som digital marketingmedarbejder bør have styr på det.

Hvad er TikTok?

TikTok, tidligere kendt som Musical.ly, er en app, hvor brugere opretter og deler korte videoer. Appen blev grundlagt i 2016 af det kinesiske firma Byte Dance og har i dag mere end 500 millioner aktive brugere i 150 lande. Hver dag uploades over 13 millioner videoer. Den populære app overgik både Facebook, Instagram og Snapchat i antal downloads sidste år. App’en har en aldersgrænse på 13 år, selvom en stor del af brugerne er yngre.

Hvad skal man gøre med TikTok?

Brugere uploader korte videoklip, deler videoklip, producerer live-udsendelser eller sender private beskeder til hinanden. Videoklippene må ikke være længere end 15 sekunder og indeholder normalt dans, musik eller tegneserieelementer. Mange brugere optager sig selv, når de efterligner en sang. Der er selvfølgelig en række funktioner, der kan bruges – såsom klistermærker, emoji, filtre og specielle effekter. Ligesom på Instagram kan brugerne vælge, om de ønsker en privat konto eller en åben konto.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

don’t mind me, just crossing into the weekend #TikTok #TikTokDontStop #flip #gymnastics #parkour

Ett inlägg delat av TikTok (@tiktok)

Hvordan virker TikToks algoritme?

TikTok har tendens til at gruppere relaterede videoer og derefter anbefale dem til bestemte brugere, som de mener er interesserede.

På TikToks iOS-side står det:

TikTok will quickly adapt to your taste to offer the most relevant, interesting, fun, quirky, head-turning videos that you’ll never want to stop watching

For at sikre, at du ser varieret indhold i appen, skal du behandle det som Instagram, ikke Youtube. Udforsk og følg forskellige hashtags og forskellige “creators”.

Derfor bør du som et digitalt marketingmedarbejder holde øje med TikTok

TikTok er den hurtigst voksende app blandt de unge. Globale virksomheder som Google, Nike og Coca-Cola har allerede kørt annoncekampagner i appen. Selv Khloé Kardashian er blevet betalt for at dele sponsoreret indhold på platformen. For nogle måneder siden lancerede TikTok sponsorerede videoer, så annoncører kan nå ud med målrettede annoncer. Hvis din virksomhed har en yngre målgruppe, bør du helt sikkert tjekke den stadig mere populære app.

Den bedste måde at forstå TikTok på er selvfølgelig at downloade appen og udforske det selv. Eller spørg dine børn om at vise dig, hvordan tjenesten fungerer. Men lad være med selv at benytte tjenesten og uploade dine egne klip. Det kan nemt blive et “cringe moment”, for både dig og dine børn.

Her kan du se, hvordan kreative klip kan være på TikTok:

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
10 vigtige ting hvis du vil lykkes med din digitale transformation