Advertisements

Sådan lykkes du med din markedsføring på de sociale medier

I princippet bruger alle mennesker sociale medier, men desværre gør de fleste virksomheder det helt forkert, når de ønsker at nå ud via sociale medier.

Mange ledere siger: “Vi skal have en højere tilstedeværelse i sociale medier”, men desværre ved chefen ikke, hvordan sociale medier fungerer.

Markedsføring i sociale medier (korrekt udført) er ekstremt effektiv og en omkostningseffektiv måde at komme i kontakt med kunder og kundeemner.

Men ligesom med traditionelle kanaler som tv og print, er det helt ineffektivt, hvis du ikke tilpasser det til dit publikum eller endda værre, hvis du kommunikerer med dem, der ikke er i målgruppen.

Her er syv enkle tips om, hvordan du lykkes med din markedsføring på de sociale medier:

1. Find ud af, hvordan de sociale medier fungerer

Der er mange tips til rådighed online, hvis du arbejder med sociale medier. Der er masser af gratis tips og guider på internettet, som du kan begynde med, det er ikke særligt kompliceret, hvis du tager dig tid til at uddanne dig selv. Alternativ så tag kontakt til nogen, der kan uddanne din virksomhed om mekanismerne og hvordan man opnår resultater.

Når du først har lært, hvordan alle de forskellige sociale medier platforme virker, og hvordan man når igennem på dem, kan du etablere en strategi for, hvordan man kommunikerer.

2. Inviter dine kunder til dialog

Den eneste måde at finde ud af, hvad dine kunder ønsker fra dig på sociale medier, er at skabe en diskussion med dem. Brug sociale medier som en udvidelse af din kundeservice og svar på spørgsmål i realtid. Du vil få mere tilfredse kunder og flere ambassadører, hvis du har en god kommunikation. Flere kunder er glade for at udtrykke deres mening via sociale medier end via email og telefon, så prøv at flytte din gamle kommunikation til de sociale medier.

Hvis du lytter til dit publikum, åbner det døren for nye muligheder. Ved at være på de sociale medier og tale med dine tilhængere, kan du finde vigtige influencere, som kan blive dine ambassadører.

3. Automatiser din kommunikation

Der er smart automatisering, og der er spam. Vær forsigtig med din automatisering, så den stadig er personlig. Korrekt udført, kan du holde et godt flow af nyheder og information til din målgruppe. Du vil ikke spamme dit publikum med irrelevante oplysninger eller gøre det alt for sælgende – det er en hurtig og effektiv måde at miste alle tilhængere. Brug de sociale medier som en måde at kommunikere med dit publikum og giv dem værdifulde oplysninger, der giver dem merværdi. Hvis du gør det, vil du få tilfredse tilhængere, som du i sidste ende kan konvertere til kunder.

Hvis du har en fuldtidsansat til din sociale medie kommunikation, skal du sørge for, at de er konsekvente i forhold til at få indhold på alle dine sociale medier. Der er flere automatiseringssystemer som f.eks. Hootsuite, der tilbyder gratis træning, der kan øge effektiviteten. Planlægning af dine indlæg på forhånd giver dig mere tid til at reagere og skabe engagement i dine sociale medier.

4. Opret engagement med dit publikum

Det er en ting at opbygge dit sociale medie flow med indlæg, men det er en anden ting at blive involveret med publikum og gøre dem til glade kunder. Mange tror, ​​at hvis du lægger noget på de sociale medier, har du en kommunikation – helt forkert. Du skal interagere med dit publikum og engagere dem ved at gennemføre en dialog. Når du har postet et indlæg, er det her, arbejdet begynder med at skabe engagement.

5. Vælg dine sociale kanaler

Få virksomheder har viden eller ressourcer til at være mester i alle sociale medier. Lav en grundig analyse af, hvem dine kunder, hvad de er, og hvilke sociale medier de mest sandsynligt vil bruge. Det er bedre at satse på en eller to platforme og være rigtig god end at være på flere sociale medier og gøre det halvskidt.

Du får bedre effekt, hvis du målretter din indsats mod et eller to sociale medier, hvor de fleste af dine kunder og kundeemner er. Før en dialog og lær at kommunikere med dem.

6. Mål og vurder alle indsatser på de sociale medier

De fleste sociale medier har gode værktøjer til at analysere indsats og resultater i realtid. Derudover er der flere værktøjer på markedet der kan analyse de sociale medier yderligere. Opsæt klare mål for alle dine bestræbelser og evaluer og analyser dem løbende for at opnå maksimal effekt.

Derefter kan du målrette din indsats med meddelelser, der fungerer på det rigtige tidspunkter. Hvis du løbende analyserer dine bestræbelser og optimerer dem, øges dine resultater eksponentielt.

7. Vær personlig i din kommunikation

Sandsynligvis var det vigtigste tip personligt. Sociale medier er ikke en reklamekanal, det er en kanal, hvor man skal være social. Løft de ansatte i dit firma op fremfor produkter og tjenester. Find folk, der kan være dine ambassadører, og som kan lide dine produkter og tjenester. En personlig anbefaling vejer meget tungere end når du selv opretter et nyt produkt eller en tjeneste i sociale medier. Det er sjældent produktinnovation der skaber engagement.

Find fora og grupper, hvor dine kunder er, og scan hvad de taler om, så du kan være skarp og opdateret i din kommunikation på sociale medier.

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
Nyt gør-det-selv værktøj fra analysefirmaet KANTAR