Advertisements

ICA Banken og Agria vælger SAS for at forstå kunderne bedre

På SAS Global Forum fik jeg mulighed for at tale med både Linus Axelsson hos ICA Bank og Peter Nord Andersson hos Agria Animal Insurance om, hvorfor de valgte SAS Institute til at håndtere deres kundedata.

ICA Banks rejse med SAS

Linus Axelsson hos ICA Banken siger, at de er en helt digital bank, men at de har haft svært ved at nå ud til kunderne på en personlig og relevant måde. I deres CRM-database var der en del oplysninger om kunderne på individniveau, men de manglede andre kundedata for at kunne tilgå kunderne personligt også i digitale kanaler. Ved at se på kundernes digitale adfærd, kunne Linus og hans team skabe en øget forståelse for kundernes behov, ønsker og hvordan de så på ICA Banken.

Alle analyser udføres i SAS’ forskellige applikationer, som giver mulighed for at forbinde forskellige datakilder for at få et overordnet billede. Men man skal være forsigtig med, hvem der får adgang til kundedataene, fordi bankoplysninger er følsomme og ikke må ende i de forkerte hænder. ICA Banken har derfor et hybridsystem, hvor alle bankdata er tilgængelige på ICA Bankens egne servere, og så bruges en unik kundenøgle til at pseudonymisere kundedata, før de sendes til SAS cloud-løsning til analyse og oprettelse af personaliserede meddelelser. På den måde ved kun medarbejderne hos ICA Banken, hvem der er hvem, og ingen andre har adgang til de afkodede kunder.

Ved at vide mere om kunderne har det også været muligt at reducere mængden af ​​markedsføring, så man kun går ud med relevante meddelelser, når det er nødvendigt. På denne måde kan man opretholde kundernes engagement. Men denne nye tilgang ville ikke have været mulig uden værktøjerne fra SAS, fortæller Linus Axelsson.

Cloud-løsningen gør administrationsomkostningerne minimale, og gør det muligt for Linus team at fokusere på kunderne i stedet for it-systemer. Selvfølgelig har der været en masse uddannelse, og træningsinitiativer finder stadig sted månedligt. Men det giver også værdi til de medarbejdere, som hele tiden skal udvikle deres viden. Faktisk bruger de deres systemer fra SAS som en rekrutteringsfordel. Det er meget fristende for analytikere at arbejde med den nyeste teknologi, og at kun ICA Banken har det gør det lettere at rekruttere. Som analytiker hos ICA Banken har du mulighed for at opbygge avancerede AI-algoritmer til at skabe relevant og personlig kommunikation til bankens kunder.

Agrias rejse med SAS

Agria har også set store fordele ved at bruge SAS systemer, selvom de endnu ikke har implementeret den nyeste AI-teknologi fra SAS endnu. Peter Nord Andersson fra Agria forklarer, at der ikke var nogen egentlig konkurrent til SAS. Agria har arbejdet med andre værktøjer før, men fleksibiliteten og den enkle håndtering af systemet er ikke lige så stor. Til visualisering så de oprindeligt på nogle andre værktøjer, men da SAS havde både statistikkerne og visualiseringen i ét, havde man en komplet løsning, der kunne alt, hvad Agria havde brug for: At blive i stand til at lægge kundedata i hænderne på dem, der arbejdede tættest på kunderne, nemlig forsikringsrådgiverne.

En anden fordel var, at SAS-software allerede er meget anvendt i forsikringsbranchen, så for de aktuarer og analytikere, som Peter Nord Andersson har i sit team, er det et velkendt system.

Da de via SAS Visual Analytics leverede kundedata til 100 forsikringsofficerer uden tidligere erfaring med SAS, kunne Peter og hans team derfor tilbyde støtte og hjælpe brugerne. Målet var for alle at blive fortrolige med teknologien og at kunne finde relevant information uden at skulle kontakte analyseafdelingen med enkle spørgsmål.

Resultatet var over forventning, da det viste sig, at der var stor interesse og engagement blandt de nye brugere. Efter den indledende introduktion, ønskede de adgang til mere, og spørgsmålene til Peters team blev meget mere avancerede, hvilket betød, at både brugere og analytikere fik merværdi fra det nye system.

Men Peter Nord Andersson påpeger, det er ikke relevant at levere avanceret analyse, hvis de ikke bruges. Det er bedre at levere en simpel analyse, hvis det betyder at nogen træffer en bedre beslutning over for en kunde, end at arbejde med neurale netværk med skjulte lag, hvis ingen forstår, hvordan man bruger det. Det er også grunden til, at de ’skynder sig langsomt’ og ser værdi i ​at lade organisationen vænne sig til og modnes til den data-drevne tilgang.

”Du skal bare tage et skridt ad gangen, og det vil ikke være godt for nogen, hvis vi forsøger at springe skridt over i processen”, siger Peter Nord Andersson.

Jeg takker dem begge for deres tid og ser frem til at følge deres fortsatte udvikling, fordi begge er overbeviste om, at rejsen i den digitale verden lige er begyndt, og der er meget tilbage at udforske og udvikle.

Af Mattias Strandberg

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
Her er de nye nøgletrends i Google Ads 2019