Advertisements

AI skaber muligheder og jobs

AI skaber muligheder for uddannelse, ansættelse, nye jobs, karriere og ikke mindst bedre resultater. En win-win situation for virksomheder og medarbejdere.

World Economic Forum har skrevet at selvom maskiner og algoritmer forventes at erstatte 75 millioner jobs frem til 2022, vil de samtidig skabe 133 millionmaskiner og algoritmer forventes at erstatte 75 millioner jobs frem til 2022, vil de samtidig skabe 133 million nye muligheder. Jeg tror på dem.

Når jeg tænker sådan, skyldes det ikke mindst at eksperter som f.eks. Jim Wilson, Managing Director of Information Technology and Business Research hos Accenture Research, mener at den helt store fordel, og positive forskel i performance, først finder sted når AI og mennesker arbejder sammen.

Wilson har gennemført analyser med mere end 1.000 virksomheder og har konstateret, at der ikke er noget opnået ved at erstatte mennesker med maskiner.

I forhold til medarbejdere er det virksomhedernes ansvar at give medarbejderne mulighed for at uddanne sig, så de er opdaterede, velkvalificerede og klar til at arbejde på en anden måde end tidligere. Desværre er der stadig mange virksomheder, der ikke har taget den opgave på sig. Men der er flere muligheder for at løfte opgaven.

Eksempelvis har Salesforce åbnet op for at kunder og partnere kan få glæde af Trailhead, en AI drevet online uddannelsesplatform, hvor medarbejderne kan opbygge nye kompetencer i deres eget tempo. I Finland er der et helt regeringsstøttet akademi baseret på Trailhead-platformen, der hjælper til videreuddannelse, omskoling og ikke mindst ansættelse.

Rent grundlæggende kan virksomhederne skabe et sundt fundament med blot fire tiltag. Først og fremmest er det vigtigt at virksomhederne opfordrer medarbejderne til at tænke ud af boksen og omfavne mulighederne. Dernæst at medarbejderne får opbygget en fornuftig forståelse af data og brugen af data. Det tredie element er at demokratisere AI og involvere alle der bliver påvirket. Sidste punkt er at indtænkte det sociale og etiske element. Brug af AI skal være tydelig, forståelig og man skal kunne stå til regnskab for, hvordan det bliver udnyttet.

Af: Michael Zink, VP Nordic, Salesforce

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
CES 2019: Ny video dørklokke fra Ring, gør dørkikkerten intelligent