Advertisements

Professionelle indkøbere opfører sig som forbrugere

Skellet mellem private forbrugere og virksomhedernes indkøbere bliver mindre og mindre. Ifølge en ny undersøgelse fra Adobe stiller indkøbere i dag samme krav til kunderejsen og gennemsigtighed som almindelige forbrugere. Emner som databeskyttelse er vigtige for et flertal af virksomheder.

B2B og B2C har i mange år markeret to vidt forskellige tilgange til marketing, men noget tyder på, at det er et overstået kapitel.

Faktisk opfører professionelle indkøbere sig i høj grad som forbrugere, når de skal indkøbe tjenester og produkter til deres virksomheder. Mens der i gamle dage var et fokus på mængderabatter, leveringsevne og kvalitet, så er det helt nye parametre såsom databeskyttelse, brand gennemsigtighed og ærlighed, der topper listen nu.

Det viser en helt ny undersøgelse fra den Adobe-ejede virksomhed Marketo blandt 1.215 B2C-forbrugere og marketingkonsulenter fra B2B-virksomheder på tværs af en række brancher.

Gennemsigtighed vægter højt

Ifølge undersøgelsen er virksomhedens gennemsigtighed en vigtig faktor for 78 pct. af indkøberne, og 83 pct. vil gerne sikre sig, at virksomhederne passer godt på deres data.

Ifølge Klara Lundquist, marketingchef for Adobe i Norden, understreger undersøgelsen betydningen af at digitalisere sine kunderejser og skabe personlige og stærke kundeoplevelser – også til B2B-kunder.

“Den fundamentale psykologi bag et salg er den samme, uanset om der er tale om B2C- eller B2B-kunder. Det betyder, at B2B-virksomheder skal kende deres kunder og kundernes behov. I dag forventer 49 pct. af indkøberne en personaliseret købsoplevelse, og det tal vil kun blive større med tiden”.

Tre ud af ti virksomheder fravælger partnere pga. værdier

68 pct. af de professionelle indkøbere overvejer virksomhedens værdimæssige formål, når de skal træffe beslutning om et køb, mens 30 pct. siger, at de direkte fravælger samarbejdspartnere, hvis deres værdier strider mod indkøbsvirksomhedens egne værdier.

Samtidig har 48 pct. af B2B-virksomhederne mistet salgsmuligheder, fordi deres virksomhedsvision og purpose ikke har været tydeligt for mulige købere.

“Der har været rigtig meget snak om purpose de sidste år – særligt i B2C-virksomheder. Vores undersøgelse peger på, at det også har betydning for B2B-virksomheder. Purpose er ikke bare snak – det betyder faktisk noget for bundlinjen,” fastslår Klara Lundquist.

Læs mere om undersøgelsen her.Læs mere om undersøgelsen her.

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
Adobes marketingmaskine får ekstra gear til e-commerce og partnerskaber