Advertisements

Nu bliver Google Ad Exchange kigget efter i forhold til GDPR

Bag gennemgangen står den irske databeskyttelseskommission (DPC) der vil kigge på Googles annonceudveksling inden for EU for at se, om det fortsat er inden for rammerne af GDPR.

Googles annonceudveksling retter besøgende mod websteder med oplysninger, som Google har samlet fra søgninger, browseradfærd og andre kilder. Og det er i Irland, at Google lovligt træffer sine beslutninger om, hvordan man behandler alle data inden for EU.

Hvis Googles annonceudveksling nu bryder GDPR, kan det igen pålægge Google en samlet bøde på 4% på Googles globale indtjening, og det bliver nødvendigt at ændre processen til at falde inden for rammerne af GDPR, ellers bliver det en ny bøde.

We will engage fully with the DPC’s investigation and welcome the opportunity for further clarification of Europe’s data protection rules for real-time bidding. Authorised buyers using our systems are subject to stringent policies and standards, svarede Google på beskeden om den nye undersøgelse.

Men eftersom de færreste forbrugere har nogen anelse om, hvad GDPR rent faktisk gør er spørgsmålet: Hvem har virkelig gavn af GDPR?

I en undersøgelse af Ogury udgivet denne uge viser tallene følgende:

  • Otte procent af forbrugerne globalt føler at de har en bedre forståelse for, hvordan virksomheder bruger deres data siden GDPRs introduktion.
  • *45% af forbrugerne globalt forstår fortsat ikke, hvordan deres data anvendes, selv efter at have læst samtykkeformer og privatlivspolitikker.
Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
Danskerne er vilde med at streame