Advertisements

Unge brokker sig ekstra meget efter en dårlig købsoplevelse

Generation Z, de unge i aldersgruppen 18-25, er langt mere tilbøjelige end de ældre til at påvirke andre, hvis de har haft en dårlig oplevelse i en fysisk butik eller online. Det viser en undersøgelse fra Valitor, der har undersøgt forbrugeres oplevelse før, under og efter et køb i en butik eller online. 40 pct. af forbrugere advarer aktivt andre, hvis de har haft en dårlig oplevelse.

Forbrugerne stiller i stigende grad krav til virksomheder om at levere relevante købsoplevelser. Og den tendens ser ud til at fortsætte i fremtiden. Det fremgår af en ny rapport fra Valitor, som har undersøgt 2.005 forbrugeres oplevelser før, under og efter et køb i både fysiske butikker og på nettet.

Valitors APEX-rapport (After Payment Experience) viser, at unge forbrugere i aldersgruppen 18-25 år er 61 pct. mere tilbøjelige end ældre forbrugere over 66 år til aktivt at forsøge at påvirke deres venner og familie efter en dårlig købsoplevelse.

Selvom de unge ikke har den samme købekraft som den ældre generation, så er der ingen danske retailere, der har råd til at ignorere dem. Vores undersøgelse viser, at unge oftere går til tasterne for aktivt at påvirke folk i deres omgangskreds, hvis en butik ikke leverer den købsoplevelse, de forventer – og det gælder både før, under og efter et køb af et produkt eller en service, udtaler Bettina Thorkelin, nordisk salgsdirektør hos Valitor.

Ifølge undersøgelsen føler generation Z-køberne sig i gennemsnit 50 pct. mere skuffede over oplevelsen hos retailere end de adspurgte over 66 år. Desuden er det 30 pct. mindre sandsynligt, at de unge nyder købsoplevelsen.

Løsningen for butikkerne gemmer sig i betalingsapps og kreditkort

Bettina Thorkelin er nøglen til at sikre en god købsoplevelse danskernes betalingsdata, da det fortæller noget afgørende om folks præferencer. Det gælder både unge og ældre generationer.

Betalingsdata er ofte forskellen på en god og en dårlig kundeoplevelse. Ved at samle brugernes data fra alle tidligere køb kan butikkerne få et præcist billede af, hvad hver enkelt forbruger køber, hvor ofte varer refunderes og hvilke betalingsmetoder, der foretrækkes. Så næste gang forbrugeren skal betale for din service eller produkt, møder personen noget velkendt og trygt, slutter Bettina Thorkelin fra Valitor.

Unge er ikke bundet af betalingsteknologi

I forhold til den unge generation er det ekstra vigtigt at være på forkant, da de ikke nødvendigvis er bundet af en klassisk betalingsmetode som fx Dankortet eller kontanter.

Der sker en hastig udvikling inden for nye betalingsteknologier – og selv aktører som Facebook taler om at få betalinger integreret i deres platform, ligesom man ser det i Asien med WeChat. Så butikkerne skal være opmærksomme og sørge for, at de ikke misser en del af deres salg, fordi en del af deres kunder pludselig foretrækker en ny digital løsning, butikken ikke selv har opdaget,” slutter Bettina Thorkelin

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
Virksomhedsfokus på Earth Day