Advertisements

Generation Z er de letteste at påvirke online

Generation Z er den første generation, der er vokset op ’online’ og kaldes ofte de ægte digitalt indfødte. På trods af den digitale opvækst er de unge lettere påvirkelige overfor online reklamer og influencers end de ældre generationer. Det viser en ny undersøgelse fra Adobe, der også understreger, at unge er mest tilbøjelige til aktivt at dele deres data med virksomheder – dog kun hvis de får en unik brugeroplevelse til gengæld.

Måden, man forholder sig til online reklamer og influencers på, påvirkes af ens alder. Det fremgår af Adobes undersøgelse ’Across the Generations’, der bygger på spørgeskemaundersøgelser af 1214 engelske forbrugere mellem 18 og 75 år i perioden den 24. til 30. juli 2019.

1) Generation Z er mest påvirkelig overfor online indflydelse

Generation Z (unge op til 23 år) er den første generation, der er vokset op med internettet. På trods af det viser nye tal fra Adobes undersøgelse ’Across the Generations’, at den unge generation er de mest modtagelige overfor online indflydelse. Ifølge undersøgelsen mener 43 pct. af de adspurgte, at denne aldersgruppe er mest påvirkelig. Det er over dobbelt så mange ift. den ældste af de undersøgte aldersgrupper (17 pct.), de såkaldte ’Baby Boomers’ (årgang 1946-1964). Generation Z er tilsyneladende selv klar over dette, 41 pct. af respondenterne fra denne aldersgruppe medgiver nemlig, at de er de letteste at påvirke.

2) Data byttes for unikke brugeroplevelser

Den unge aldersgruppe er ifølge undersøgelsen også mest tilbøjelige til at dele deres personlige data med virksomheder på nettet. 69 pct. af generation Z-respondenterne svarer, at de er villige til at dele deres data med virksomheder mod et gennemsnit på 52 pct. for ’Baby Boomers’. De unge er dog helt klar over værdien af denne udveksling. Det ses, at de er hårde overfor virksomheder, der ikke leverer den brugeroplevelse, der forventes, og hele 21 pct. er villige til at mindske udleveringen af data med disse virksomheder.

3) Unge er de mest tillidsfulde internetbrugere

Når det kommer til online tillid skiller de unge sig igen ud fra de øvrige aldersgrupper. Her ses det, at 28 pct. af generation Z har tillid til, at virksomheder vil behandle deres data ordentligt og ’gøre det rigtige’ med dataene. Det er knap 10 procentpoint højere end for de ældre ’Baby Boomers’, hvor kun 17 pct. af respondenterne har tillid til dette.

Læs mere her.

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
Firefox blokerer lyd og video, der afspilles automatisk