Advertisements

Sådan skal du tolke målingerne på internettet

Det er ofte uklart, hvordan man anvender målingerne på Internettet. Hvad er egentlig en unik besøgende, unik browser, besøg, sidevisning og mere? Her forklarer vi koncepterne.

Rækkevidde

Er et mål for den del af den tilsigtede målgruppe, som meddelelsen når. Udtrykket bruges til at sætte og evaluere mål i forbindelse med marketingaktiviteter, ikke mindst ved reklame. Normalt er intervallet relateret til en bestemt målgruppe, for eksempel kvinder mellem 20 og 35 år med en årlig indkomst over et bestemt beløb. Kan rapporteres i procent eller antal.

Sidevisninger

Viser hvor mange sider der er indlæst. Et godt mål, hvis siderne ikke er sammensat af rammer (flere sider på siden), som alle er regnet med i målingen. Ellers bliver tallet vildledende. Det er bedst at bruge besøg til sammenligning – som i hvor mange sidevisninger pr. besøg, din tjeneste har.

Besøg

Baseret på cookies. Flere og flere fjerner cookies, og både brugere og browsere blokerer dem. Hvis du ser på stramme tidsintervaller, kan det være en indikation af, hvordan dit websted har det. Frem for alt at se, hvor mange besøg hver besøgende foretager. Her kan nogle udbydere måske bruge fingeraftryk – OS / Browser / Time / Language – men cookies er bedre.

Unikke besøgende / Unikke browsere

Baseret på cookies. Denne måling kan fungere, hvis det er en førstepartscookies med korte intervaller, men hvis den er baseret på en tredjepartscookie, er der en stor risiko for, at den fjernes / blokeres. Det bedste er at måle antallet af mennesker, der er logget ind på tjenesten, men det kræver, at din service har en login-funktion.

Her igen kan nogle udbydere måske bruge fingeraftryk – OS / Browser / Timing / Language – men cookies eller frem for alt antallet af logget ind er bedre.

Tilbagevendende besøgende

Med denne variabel kan du finde ud af, hvor mange mennesker der faktisk besøger tjenesten, og hvem der har deres cookies tilbage. Det er en interessant tilgang, der kan bruges til at balancere de andre tal.

Eksempel

For sjov gennemsøger jeg nu en blog med Safari og Chrome på min computer. Jeg bruger også min mobil, hvor jeg har Safari og Chrome. Nå, du har lige fået 4 nye unikke besøgende, der lavede 4 besøg. For at kigge ind på dine besøgende, vil jeg gøre den samme øvelse efter mindst 30 minutters ventetid, og så får du 4 nye besøg. Hvis jeg fjerner mine cookies i morgen og gør om alt, får du 4 flere unikke besøgende, der foretager 4 besøg.

Værd at bemærke er, at både Firefox og Safari automatisk blokerer og fjerner cookies fra tredjepart. Så jeg behøver ikke at fjerne cookies selv.

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
Instagram’s carousel-format er bedst til organiske interaktioner