Advertisements
We are closed!

5 tip til skrivning af SEO-venlige tekster

At lære at skrive SEO-venlige tekster, der hjælper dig med at rangere højere på Google, er en god investering. Jo flere mennesker der besøger dit websted, jo større chance for at det konverterer til nye kunder.

SEO-venlige tekster er ikke kun nødvendige for den firmablog eller de artikler, du udgiver på dit websted, men er mindst lige så vigtige for dig, der for eksempel driver en e-handelsbutik. Teksterne hjælper Google og andre søgemaskiner med bedre at forstå indholdet af din webshop.

Det vigtigste er, at teksten er målrettet til dine besøgende. Brugervenligt indhold prioriteres højere af Google.

Sådan skriver du SEO-venlig – 5 enkle tip

1. Brug overskrifter og underoverskrifter

Brug af overskrifter og underoverskrifter SEO optimerer dine tekster på flere måder.

Først og fremmest bliver din tekst let at forstå og let at læse for dine besøgende. Dette øger chancen for, at læseren deler teksten med andre.

Det samme gælder søgemaskinerne. Når Google og andre søgetjenester roterer gennem dit websted, bruger de dine overskrifter til bedre at forstå indholdet, herunder hvilke dele der er mest vigtige.

Overskrifter og underoverskrifter gør også vidundere for dine søgeord. Husk bare at ikke bruge dine søgeord for ofte, men det er bare godt. Fokuser i stedet på relaterede søgeord.

2. Link til tidligere indhold

En måde, som søgemaskiner rangerer indhold på, er ved at bruge antallet af backlinks. Godt indhold får ofte mange backlinks, både internt og fra andre sider.

Hvis du ønsker, at dit tidligere indhold skal rangere bedre, skal du blot linke til artikler / indlæg, når du skriver nye tekster. På denne måde hjælper du både søgemaskiner – og dine læsere – med at finde dine bedste artikler.

Links af høj kvalitet (fra pålidelige og velrenommerede websteder) øger også dit websteds kvalitet. Jo bedre links, jo højere rangerer du på Google og andre søgemaskiner. Vær ikke genert, men kontakt andre sider og bede om backlinks, hvis de kan lide dit indhold.

3. Optimer længden på dine artikler

Hvis du vil have succes med at skrive SEO-venlige tekster, skal du optimere længden. Tidligere var de fleste blogindlæg et par hundrede ord, og jo flere indlæg der blev offentliggjort, jo mere trafik genererede det.

I dag er det sjældent mængde, der gælder, men snarere kvalitet. De fleste artikler, der rangerer højt på Google, er omkring 1000-1500 ord eller mere. Artiklerne offentliggøres heller ikke så hyppigt.

Google har i de senere år vist, at deres algoritmer prioriterer kvalitativt, dvs. velskrevet indhold. De ønsker at levere det bedst mulige svar på brugernes spørgsmål, hvilket ofte resulterer i blogindlæg og artikler, der har den mest velskrevne tekst. Det er simpelthen ikke længere nok med 300 ord.

Brug Google Analytics til at finde ud af, hvilke artikler eller blogindlæg der er mest engagerende. Hvem har flest læsere, og hvor længe forbliver dine besøgende? Brug derefter disse oplysninger til at finde ud af, hvilken strategi der fungerer bedst for dit websted.

4. Vælg dine nøgleord omhyggeligt

Nogle vælger at begynde at skrive deres tekst lige op og ned og derefter tænke over SEO-optimering. Andre starter med at vælge, hvilke nøgleord de ønsker i deres indhold. Vi mener, at dette er den smartere måde.

Start med at identificere, hvilke nøgleord der er relevante for dit emne. Hvis du har problemer med at komme i gang, er der masser af værktøjer, der kan hjælpe dig undervejs. Et tip er Google Nøgleordsplanlægning, som også er gratis. Hvis du vil bruge et mere avanceret værktøj, anbefaler vi SEMrush.

Når du begynder at skrive, skal du sørge for at bruge dine nøgleord i titlen, overskrifter, metabeskrivelse, alt tags og selvfølgelig i selve teksten. Som sædvanligt er det vigtigt ikke at overoptimere. Hvis du arbejder i WordPress, er der et godt værktøj fra Yoast SEO til at hjælpe dig med at komme i gang.

5. Glem ikke at SEO optimere dine billeder

Billeder gør dit indhold tiltalende og interessant. Det er også mere sandsynligt, at besøgende vælger at købe fra et firma, der bruger kvalitative og relevante billeder, end et, der ikke gør det.

En vigtig del af SEO (som mange mennesker glemmer eller ignorerer) er at optimere de anvendte billeder. SEO optimerer billederne ved at tilføje nøgleord til filnavne og en alt-tekst.

Husk også at optimere størrelsen på billedet. Ekstremt store billeder forlænger webstedets indlæsningstid, hvilket igen skader SEO. Et tip er at bruge JPEG-formatet, der tager mindre plads og indlæses hurtigere end PNG.

Endelig, som altid, når du skriver en tekst – korrekturlæs selv eller få en anden til at læse din tekst. Ingen vil læse en artikel, der indeholder stavefejl, grammatiske fejl eller har ni og i for lang forstand.

Advertisements