Advertisements

Hvad sker der, når man tager sin egen medicin? Nyheder fra SAS Analytics Experience

For nylig inviterede SAS Institut os til sin store begivenhed Analytics Experience i Milano. Der blev præsenteret en masse nyheder, og vi benyttede også lejligheden til at tale med flere af SAS’ ledere, herunder virksomhedens grundlægger og administrerende direktør Jim Goodnight, om SAS’ fremtid.

SAS Institute opfattes undertiden som en gammel virksomhed, der hovedsageligt fokuserer på universitetsverdenen. Men i dag er deres platform en af ​​de førende på AI-markedet, og deres produkter bruges af ICA Bank såvel som Volvo og Lastbiler og store hospitaler rundt om i verden.

Virksomhedens COO og CTO Oliver Schabenberger mener, at det slet ikke er underligt, da SAS har arbejdet med AI i mange, mange år. Den eneste forskel er, at det dengang ikke blev kaldt for AI. Men deres første system til at opdage falske kreditkorttransaktioner ved hjælp af et neuralt netværk blev lanceret for 20 år siden. Den store forskel, siger han, er, at de i dag ønsker at nå ud til mere end blot dataeksperter. Det vil sige, at også personer i organisationer, der ikke kan kode i SAS’ værktøjer eller ikke kan kode overhovedet, skal kunne bruge SAS’ platform.

En vigtig komponent i denne strategi er SAS’ nye Open Model Management-værktøj, som giver mulighed for at overvåge, styre og producere ens analytiske modeller, uanset hvilket programmeringssprog de er kodet i.

Virksomhedens Senior Vice President for forretningsudvikling, Tom Fischer, betragter beslutningen om at lave en helt åben platform som et naturligt skridt. Det er en måde at kunne drage fordel af alt, der er udviklet som open source, og samtidig være i stand til at tilføje alle SAS’ egne modeller. For alle virksomheder, der bruger AI og analysemodeller, skal disse ikke kun oprettes, men kontinuerligt overvåges, styres, udvikles og frem for alt implementeres i produktionen. Nu om dage er det ikke ualmindeligt for virksomheder at have modeller, der er oprettet i både SAS og R og Python, og det bliver hurtigt uhåndterbart at have tre forskellige systemer til overvågning af disse. Et samlet billede vil give mulighed for at se, hvilke modeller fungerer bedre, og på denne måde håber Tom, at de kan skabe en “best practice” omkring analytiske modeller.

Jeg bliver selvfølgelig nysgerrig efter at vide, hvor meget SAS selv bruger sine værktøjer: Spiser de deres egen medicin? For at finde ud af det, talte jeg med SAS’ EMEA Marketing VP Patrick Xhonneaux om, hvordan deres værktøjer bruges i marketing. Patrick mener, at de først og fremmest har den store fordel at have arbejdet med neurale netværk, Machine Learning og mange andre aspekter af AI i så mange år, at de både har forståelse for, hvad de taler om, og en use case der viser, hvordan det faktisk fungerer. Når det gælder om at bruge værktøjerne, foretager de først en intern undersøgelse for at finde ud af, hvilke områder AI kan hjælpe dem med, og hvilke indsatser, der kan give den største effekt med færrest ressourcer. Takket være denne undersøgelse har de foretaget to store ændringer.

Dels vil de bruge AI for at sikre, at besøgende på hjemmesiden, får de rigtige oplysninger hurtigere. Og dels vil de bruge AI til at gennemgå, hvordan de vurderer kundeemner baseret på aktiviteter på webstedet. Marketingafdelingen har identificeret, at beslutninger om investeringer i SAS-værktøjer oftere træffes i grupper frem for individuelt. De har allerede en AI-baseret leadscoring-motor, men den tager ikke højde for, om der er flere personer fra det samme firma, der udfører forskellige aktiviteter på webstedet. Ved at bruge AI bedre, håber de at blive i stand til at identificere grupper af købere og dermed sikre, at hele gruppen modtager relevant information inden en købsbeslutning.

Da jeg fik lejlighed til at sætte mig sammen med virksomhedens grundlægger og administrerende direktør Jim Goodnight, er det interessante spørgsmål selvfølgelig, hvad fremtiden er for et firma som SAS, der allerede har over 40 år bag sig. Han mener, at der naturligvis er masser af områder, hvor SAS kan fortsætte med at udvikle sig, især nu hvor AI og analyse i stigende grad efterspørges. Deres største udviklingsområde lige nu er “fraud”, hvor både banker, forsikringsselskaber og andre kreditinstitutter har brug for effektive værktøjer til at forhindre ulovlige aktiviteter. Han mener også, at SAS’ åbne platform, hvor alle kan hente deres databiblioteker ind, giver store muligheder for virksomheder at generere modeller hurtigere og også udføre hurtigere analyser. Jim Goodnight mener også, at de mere lukkede cloud-opbevaringsløsninger, som flere virksomheder har som forretningsmodel, med fordel kan åbne op for open source, ligesom da IBMs Timeshare-monopol blev brudt i 70’erne. Så han ser et stort potentiale for SAS i mange år fremover.

Som et firma, der har arbejdet med software og dataanalyse i over 40 år, har SAS bestemt meget at byde på. Eller som Jim Goodnight selv siger: “Tror folk, at vi har siddet og spillet bridge i løbet af de 40 år?

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
Målinger over flere platforme afgørende