Advertisements

Lige lønninger for lige arbejde

Overalt i verden er det et faktum, at kvinder stadig tjener mindre end mænd i det samme job. I Tyskland blev der holdt “samme løn” dag den 17. marts, da det blev oplyst, at tyske kvinder i gennemsnit tjener 23,5 procent mindre end deres mandlige kolleger. I Sverige findes opråbet # lønheledagen, der på International Women’s Day den 8. marts fremhævede klokken 16.09 med den betydning, at kvinder arbejder gratis efter dette tidspunkt i sammenligning med mændene. Hver dag, året rundt. Da opråbet startede for otte år siden, var klokken 15.51, så det går fremad. Men hastigheden på forandringen er for lav.

Et land, der inspirerer, er ikke uventet Island. Der enedes arbejdsgivere, fagforeninger og politikere omkring spørgsmålet om lige løn, og landet vedtog en lov i 2018 om, at forskellene skulle være væk inden 2020, dvs. i år. Loven bestemmer, at virksomheder skal være i stand til at vise, at de sidestiller kvinder og mænd, ellers kan der vanke bøder. Det bliver spændende at se, om islændingene lykkedes.

Island er imidlertid allerede det land med den mindste lønforskel mellem kønnene, efterfulgt af Norge, Finland, Rwanda og Sverige, ifølge World Economic Forums Global Gender Gap Report 2020. Desværre halter resten af ​​verden bagud, og rapporten konkluderer, at den vil tage yderligere 257 år for at opnå lige løn for mænd og kvinder globalt. Det er 55 år mere end det seneste skøn.

Hos Salesforce er spørgsmålet også ekstremt vigtigt. Til dato har vi investeret mere end $ 10,3 millioner for at sikre lige løn for lige arbejde. Samtidig er vi opmærksomme på, at lønninger kun er et aspekt af lige muligheder på dette område. For at fremme lige muligheder og en kultur for mangfoldighed ud over de økonomiske følger Salesforce derfor fire principper:

Anvend datadrevet lederskab

Data er et vigtigt værktøj, også internt hos Salesforce. Et eksempel på dette er de forskellige scorekort, vi bruger til løbende at opdatere ledere om deres medarbejders tilstand. Det er vigtigt at lave lønanalyser regelmæssigt for at have relevante data tilgængelige. Markederne er dynamiske, og dette påvirker både lønninger og kollegers sammensætning.

Invester i ledelses- og mentorprogrammer

Smarte virksomheder bør tænke langsigtet. Hvis man som os uddanner mindretal gennem mentorprogrammer, vil dette afspejles i morgendagens ledelse. Ledere skal også bevidst vælge medarbejdere med en helt anden baggrund end de selv har. Et eksempel på, hvor meget Salesforce tager dette spørgsmål alvorligt, er, at vi har haft den meget erfarne tekniske CEO Tony Prophet i rollen som Chief Equality Officer på bestyrelsesniveau i de sidste tre år. Vi arbejder for lige muligheder, fordi det også er godt for forretningen, en kerneværdi og et moralsk imperativ.

Støtte mangfoldighed i netværk

Salesforce understøtter både dannelse og udvikling af interne netværk til mangfoldighed i virksomheden. Værdien af ​​integration er forankret i vores ligestillingsgrupper. Disse grupper ledes og organiseres af medarbejdere, der arbejder med målet om at give lige muligheder for fagfolk både inden for Salesforce og uden for vores kontorer.

Integrer praktik i virksomheden

I alt fra rekruttering og integration til kampagner og udvælgelse af potentielle fremtidige ledere skal virksomheder forbedre deres beslutningstagning. De er nødt til at sikre, at der tages hensyn til alle processer fra et mangfoldigheds- og inkluderingsperspektiv, og at de gør alt, hvad de kan, for at inkludere og styrke empowerment for medarbejdere og minoriteter. Med mangfoldighed som grundlag for dannelse af effektive teams, kan vi bedre imødekomme de høje krav fra vores kunder. Og det er kun ved at kombinere forskelle, at vi kan sammensætte det optimale team. Forskning viser, at jo mere forskelligartet et team er, jo mere innovativt er det.

Ligestilling er en af ​​vores kerneværdier hos Salesforce. Vi arbejder kontinuerligt for at eliminere forskellige skævvridninger på alle faser i en medarbejders karriere. Fra det første interview, til introduktion og intern træning, til de efterfølgende karrierestadier.

Af: Jacques Soelberg, Country Leader & Area Vice President Of Sales Denmark & Norway at Salesforce

Advertisements
På dagensanalyse.dk leverer vi nyheder, indlæg og relevante artiklerfor alle, der arbejder med digitale medier, digital markedsføring og tech. Vi skriver om trends og nyheder og deler gerne tips og idéer. Vores læsere har adgang til interviews med interessante og relevante personer, og vi leverer opdateringer fra konferencer omkring i verden gennem billeder, video og reportager.
RELATEREDE NYHEDER
Nu kan AI-bots selv levere fake news